برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید
سرخط خبرها

چه مواد خوراکی را باید در هنگام آلودگی هوا بخوریم؟

  • کد خبر: ۲۰۳۱۸۲
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
چه مواد خوراکی را باید در هنگام آلودگی هوا بخوریم؟
آلودگی، این رکن اجتناب ناپذیر از زندگی‌های صنعتی امروز سلامتی انسان را به خطر انداخته است، در این گزارش به برخی تغذیه‌های مناسب در این ایام می‌پردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، دنیای امروز دنیای صنعت است و صنعت در کنار تمام مزایای خود که تا حد زیادی زندگی‌ها را برایمان آسان کرده معایب بسیاری از جمله افزایش هر روزه آلودگی هوا را در پی دارد. از صنعت که بگذریم تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها طی پاییز و زمستان بر غلظت آلاینده‌های جوی تاثیرگذار است.

به طور کلی آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های آسم، سکته مغزی، حملات قلبی، سرطان، زوال عقل، سرفه یا خارش چشم، عفونت‌های تنفسی، بیماری عروق کرونر قلب و ... را افزایش می‌دهد که قطعا تغذیه مناسب می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها موثر واقع شود.

در ایامی که نفس کشیدن زیر آسمان تیره وتاریک شهر سخت و سنگین می‌شود استفاده از مواد غذایی که دارای ویتامین‌های A و E، C توصیه می‌شود.  ویتامین E یکی از بهترین مواد برای مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود. این خوراکی‌ها دارای آنتی‌اکسیدان مناسب هستند. آنتی‌اکسیدان مانند یک پاک‌کننده قوی، سموم موجود در بدن را پاکسازی می‌کند. این ویتامین از گلبول‌های قرمز در برابر آلاینده‌ها محافظ می‌کند. ویتامین E را می‌توان در خوراکی‌های مختلفی از جمله گردو، زیتون، بادام، جگر، بسیاری از سبزیجات و… پیدا کرد.

همچنین ویتامین c و a نیز نقش بسیار مؤثری در محافظ از بدن در برابر آلودگی‌ها دارند. هویج، سیب‌زمینی، کره و روغن مارگارین بهترین منابع ویتامین A محسوب می‌شوند. از طرفی انواع میوه‌ها مثل پرتقال، گریپ‌فروت، انبه، توت‌فرنگی و… نیز منابع جذب ویتامین C هستند.

تاثیر لبنیات را نمی‌توان در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مذکور انکار کرد. بدن همچنان که به مبارزه با آلودگی هوا و سموم آن مشغول است، به احیای اکسیژن ازدست‌رفته هم نیاز دارد. مصرف یک لیوان شیر یا یک‌کاسه ماست در روز‌هایی که در معرض آلودگی قرار دارید، بسیار توصیه می‌شود. این مواد باعث تولید اکسیژن بیشتر در خون می‌شوند.

علاوه‌بر لبنیات میوه‌ها و سبزیجات هر چه باشند، برای مبارزه با آلودگی‌های محیطی بسیار مفید هستند. میوه‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارند. همچنین توانایی سم‌زدایی بسیار خوبی دارند. در طول روز، یک الی دو عدد سیب، پرتقال و… بخورید. همراه با غذا از سبزیجات مختلف و کاهو بهره‌مند شوید.

و اما مصرف آب، شاید خیلی ساده و پیش‌پاافتاده باشد، اما کمتر خوراکی و نوشیدنی مانند آب برای شما مفید است. آب در بدن فرایند جذب اکسیژن را تسریع می‌کند و عمل سم‌زدایی را هم به‌خوبی انجام می‌دهد. این مایه حیات همچنین ضرر‌های وارده از آلودگی هوا را به پوست و موی شما دفع می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->